DLACZEGO INSTYTUT?
Instytut powstał po niezliczonych rozmowach ze studentami i absolwentami kierunków pomocowych, którzy mieli poczucie, że teoretyczne studia akademickie nie przygotowały ich do rozmów doradczych i terapeutycznych w gabinetach, poradniach, szkołach, szpitalach i ośrodkach.
Wspieramy osoby, które od początku swojej pracy dokładają starań, by ich kontakt pomocowy z drugim człowiekiem był profesjonalny, etyczny i użyteczny. Mamy świadomość odpowiedzialności zawodowej psychologów, pedagogów i doradców, dlatego budujemy ofertę wysokojakościowych i dostępnych cenowo szkoleń.
Wierzymy, że tylko kontakt z doświadczonymi profesjonalistami może pomóc w zbudowaniu odpowiedniego warsztatu pracy. Praktyka pomagania to nie jest coś, czego można się nauczyć wyłącznie z książek. Rozumiejąc znaczenie profilaktyki zdrowia psychicznego dla rozwoju jednostki i społeczeństw, popularyzujemy wiedzę psychologiczną także wśród osób niezwiązanych ze środowiskiem psychologów.

DLA KOGO JEST INSTYTUT?
Dla tych, którzy zaczynają
Pamiętamy jak trudne są pierwsze kroki w zawodzie, dlatego najchętniej pracujemy na rzecz wspierania tych, którzy szukają ważnych profesjonalnych wskazówek już na studiach i w pierwszych latach po ich ukończeniu. Na szkolenia przyjmujemy osoby związane z kierunkami terapeutycznymi, psychologicznymi, pedagogicznymi, doradczymi. Weź udział w zajęciach i przekonaj się czy ścieżka terapeutyczna jest dla Ciebie. Rozważasz którąś ze szkół kontekstualnych (systemową, narracyjną, ACT)- zrealizuj serię webinarów zanim zapiszesz się do szkoły terapii. Szkolenia pozwolą też od razu budować bazę kompetencji absolwentom, którzy zaczęli już pracę, a jeszcze nie mogą sobie pozwolić na szkołę psychoterapii.
Dla tych, którzy się doskonalą
Zawód terapeuty/doradcy wymaga nieustannego doskonalenia. Paleta trudności, z którymi zgłaszają się pacjenci, jest tak rozległa, że tylko nieustająca ciekawość i dbałość o kontakt z klinicystami-praktykami pozwalają na skuteczność w pracy. Etap doskonalenia to moment, w którym zaczynasz integrować filozofię pomagania. Zaczynasz rozumieć jak zrealizować podstawowe założenia modalności, niezależnie od zleceń klienta. Wybieraj webinary zaawansowane lub kursy, dzięki którym ugruntujesz swoje umiejętności i poczujesz się spokojnie i swobodnie w pracy.
Dla tych, którym bliska jest edukacja
Joanna Sowińska, która jest założycielką IPP, od niemal 10 lat tworzy także edukację autorską w Polsce. Jako superwizorka edukacyjna, dyrektorka i wicedyrektorka szkoły podstawowej i liceum, udowadnia, że podmiotowa edukacja oparta na relacjach jest możliwa w polskim systemie prawnym. Zapraszamy do konsultacji nauczycieli, psychologów szkolnych i osoby, które rozważają założenie szkoły lub wprowadzenie zmian w już istniejącej. Praca bez ocen, bez prac domowych, w oparciu o holistycznie poukładaną podstawę programową i kompetencje przyszłości, to oczywiste i możliwe aspekty działania i wzrastania współczesnych placówek edukacyjnych.
Dla firm i przedsiębiorstw
Coraz więcej przedsiębiorstw zdaje sobie sprawę z tego, że odpowiednia dbałość o dobrostan psychiczny pracowników to ważny element prowadzenia biznesu. Spotykamy się osobiście i online z menadżerami i pracownikami, by rozmawiać o takich tematach jak odpornośc psychiczna, gospodarowanie stresem, profilaktyka zdrowia psychicznego, dobre odnajdowanie się w roli rodzica, partnera i pracownika. Zapraszamy do kontaktu szefów oraz działy HR, którym zależy na holistycznym rozwoju pracowników i trosce o ich wydajność i zadowolenie.
Dla instytucji i ośrodków, które pracują w obszarach pomocowych
Od początku istnienia IPP jestesmy związani współpracą z wieloma ośrodkami, które pracują w takich kontekstach jak: rodziny adopcyjne i zastępcze, przemoc domowa, praca socjalna, wsparcie i wychowanie młodzieży, terapia par i małżeństw. Prowadzimy szkolenia, superwizje i webinary, dzięki którym pracownicy i/lub beneficjenci ośrodków doskonalą swoje umiejętności i kompetencje.
KTO TWORZY INSTYTUT?
Psychoterapeutka
Joanna Sowińska
Najważniejsze informacje
- Psychoterapeutka systemowa z niemal 20-letnim doświadczeniem w pracy z nastolatkami, dorosłymi, parami i rodzinami.
- Mentorka młodych specjalistów z obszaru zdrowia psychicznego, prowadzi indywidualne konsultacje i superwizje dla psychologów i psychoterapeutów.
- Założycielka Instytutu Pomocy Profesjonalnej, w którego szkoleniach od 2013 roku uczestniczyło już ponad 2000 specjalistów.
- Autorka programów edukacyjnych, twórczyni przedszkola, szkoły podstawowej i liceum w modelu podmiotowej edukacji.
- Zwolenniczka rzetelnego kształcenia psychoterapeutów, sama pozostająca w nieprzerwanym doskonaleniu i superwizji od 2009 roku
Moja droga zawodowa
Studiowałam pedagogikę i filozofię, co ukształtowało mój sposób myślenia i pracy. Moje pierwsze badania dotyczyły sytuacji dzieci, których rodzice chorują na depresję – temat wówczas niemal nieobecny w Polsce. Wiedzę kliniczną zdobywałam m.in. na stypendium na Universite de Rouen, gdzie zetknęłam się z wysokimi standardami diagnostycznymi.
Wybrałam terapię systemową i kształciłam się w jej polskiej kolebce – WTTS w Poznaniu. Uczyłam się od mentorów, którzy wprost czerpali z niemieckiej myśli systemowej. Dzięki temu terapia nie jest dla mnie zbiorem technik, ale całościowym, spójnym podejściem do pomocy Pacjentom.
Doświadczenie praktyczne
Pracowałam w różnych kontekstach: gabinet prywatny, pomoc społeczna, szkoła, organizacje pożytku publicznego. Obecnie przyjmuję osoby od 15. roku życia, by w pełni skupić się na psychoterapii dorosłych, młodzieży, par i rodzin.
Widząc, jak edukacja wpływa na zdrowie psychiczne, stworzyłam autorskie placówki edukacyjne (Przedszkole Kompetencyjne w Parku Technologicznym, Szkołę Podstawową i Liceum O!MEGA w Poznaniu), które do dziś działają jako nowoczesne modele oświaty.
Instytut Pomocy Profesjonalnej
Założyłam IPP, by studenci i młodzi psycholodzy mogli doskonalić swój warsztat. Przez lata organizowałam dziesiątki kursów i warsztatów, m.in. z terapii systemowej, terapii par, pracy
z dziećmi i młodzieżą. Od 2020 roku prowadzę głównie szkolenia online, a regularne superwizje indywidualne odbywa ze mną 30 specjalistów z całej Polski.
Moja misja
Największą satysfakcję daje mi pomaganie innym – zarówno Pacjentom, jak
i psychoterapeutom, którzy chcą wzrastać w swojej roli. Wierzę, że dobrze prowadzona psychoterapia zmienia życie, a młodym Pomagającym należy się wsparcie w uprawianiu tej wyjątkowej sztuki. Moją misją jest łączenie tych światów i tworzenie przestrzeni, gdzie profesjonalna pomoc może się rozwijać.
Ciągły rozwój i superwizja
Wierzę, że kluczowe jest to, od kogo się uczymy. Moimi nauczycielami byli i są m.in. Ewa Stankowska, Jerzy Jakubowski, Tomasz Basiński i Maria Kasprowicz z kontekstu polskiej myśli systemowej. W mojej pracy słychać też dobre praktyki wykładowców systemowych z kontekstu międzynarodowego: Toma Levolda, Andreasa Washlstera, Very Hähnlein, Gerharda Rufa, Pietro Barbetty, Sabine Vermeire , Rogera Duncana, Hugh Palmera, Teresy McDowell. Systemowy model pracy uzupełniam o ważne wątki z innych szkół terapii. Ubogaciły mnie doświadczenia szkoleniowe z Nurith Levi, Joanne Ablack, Barbarą Sławik.
Od 2009 roku zrealizowałam ponad 3000 godzin własnego szkolenia, które uzupełniam regularnie, ponieważ psychoterapia dynamicznie się rozwija. Oto wybrane kursy:
- Kurs Podstawowy i Kurs Zaawansowany Terapii Systemowej Indywidualnej, Par i Rodzin (kierownictwo merytoryczne: Jerzy Jakubowski, Ewa Stankowska, Tomasz Basiński)
- Komunikacja afektywna w doradztwie i terapii systemowej (Tom Levold)
- Praca z traumą w ujęciu narracyjnym (Maria Kasprowicz)
- Systemowy coaching dla rodziców (Andreas Wahlster)
- Borderline systemowo – systemowa wędrówka po krawędzi. Kształtowanie relacji w utrudnionych warunkach (lek. Vera Hähnlein)
- Terapia systemowa zaburzeń psychicznych ze szczególnym uwzględnieniem wzorców zaburzeń typu borderline, zaburzeń dwubiegunowych i schizofrenii oraz dystymii i depresji (dr Gerhard Ruf)
- Problematyka wczesnej interwencji i zdrowia psychicznego małych dzieci (całościowe szkolenie Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie, kierownictwo merytoryczne: Grażyna Kmita)
- Superwizja szkoleniowa – superwizja u siebie samego (Ewa Stankowska)
- Możliwość reautoryzacji opowieści przywiązaniowych (Maria Kasprowicz, Szymon Chrząstowski)
- Terapia par i związków intymnych (Joanne Ablack)
- Praca z Parą (Nurith Levi)
- Wartości Dialogu (Nurith Levi)
- Gestalt Play Therapy – Terapia Gestalt z dziećmi i młodzieżą (Felicia Carroll)
- Wprowadzenie do terapii par w oparciu o EFT (Barbara Sławik)
- Seminarium teoretyczno-superwizyjne EFT (Barbara Sławik)
- Terapia systemowa a narracje przywiązania (Arlene Vetere)
- Współczesna terapia systemowa (Hugh Palmer)
- Socjokulturowo dostosowana terapia rodzin (Teresa McDowell)
- Transkulturowość – podejście systemowe (Pietro Barbetta)
- Zagadnienia etyczne w psychoterapii (Anna Kubiak)
- Nie-zmiana. Co robić, gdy się nic nie zmienia (Andreas Wahlster)
- Diagnoza i podstawy terapii zaburzeń psychicznych dzieci i młodzieży (Violetta Ambroziak)
- Wprowadzenie do ACT (Lidia Budziszewska)
i in.